Vi erbjuder en rad olika förelĂ€sningar inom matematik med hjĂ€lp av vĂ„rt kontaktnĂ€t inom lĂ€rande och matematik. Bland annat en förelĂ€sning om digitala hjĂ€lpmedel som du kan lĂ€sa mer om hĂ€r under. Hör av dig till oss om du Ă€r intresserad ett specifikt omrĂ„de för en förelĂ€sning sĂ„ ser vi om vi kan tillgodose era behov.Â
đ Digitala hjĂ€lpmedel för formativ bedömning inom matematik
Hur kan digitala verktyg hjĂ€lpa dig att förstĂ„ vad dina elever faktiskt lĂ€rt sig â medan du fortfarande har möjlighet att anpassa undervisningen?
VÀlkommen till en inspirerande och praktisk förelÀsning dÀr vi utforskar formativ bedömning i matematik med hjÀlp av tvÄ kraftfulla digitala verktyg: Desmos Teacher och Mentimeter.
đ§ Vad du fĂ„r med dig
Efter förelÀsningen kommer du att:
FörstÄ grunderna i Desmos Teacher och Mentimeter
Ha exempel pÄ hur dessa kan anvÀndas direkt i matematikklassrummet
Veta hur verktygen stödjer elevers tÀnkande, inte bara svar
KÀnna till strategier för att agera pÄ elevernas svar i realtid
đĄ Vad Ă€r Desmos Teacher?
Desmos Teacher Àr en kostnadsfri plattform dÀr du som lÀrare kan skapa interaktiva aktiviteter dÀr elever:
Ritar grafer, löser problem och förklarar sitt tÀnkande
Svarar pÄ öppna frÄgor eller konstruerar egna representationer
Arbetar individuellt eller gemensamt i ett dynamiskt klassflöde
Formativt vÀrde: Som lÀrare fÄr du insyn i elevernas tÀnkande i realtid, vilket gör det lÀtt att stÀlla följdfrÄgor, samla upp klassens förstÄelse eller ge snabb Äterkoppling.
đ Vad Ă€r Mentimeter?
Mentimeter Àr ett enkelt men kraftfullt presentationsverktyg dÀr du kan:
Skapa omröstningar, flervalsfrÄgor och öppna svar
Visualisera elevernas idéer och Äsikter direkt pÄ skÀrmen
LĂ„ta alla komma till tals â anonymt eller med namn
Formativt vÀrde: Verktyget hjÀlper dig att snabbt fÄnga upp mönster i förstÄelsen och skapa samtal i klassrummet baserat pÄ elevernas svar.
đ§âđ« För vem?
FörelĂ€sningen passar dig som undervisar i matematik â oavsett Ă„rskurs â och vill utveckla din undervisning med stöd av digitala verktyg som sĂ€tter elevers förstĂ„else i centrum.